RABO’s My Order, mooi voorbeeld van een disruptieve technologie…. (Blue Ocean?)

http://acc.youtube.com/watch?v=11QXFLFf3Oo

De klant: ‘2 Cappuccino’s alstublieft.’, de ober reageert met: ‘Kom zo bij u’. Een moment later ‘2 Cappuccino’ klinkt het uit de mond van een jonge vrouw en zij plaatst de kopjes. De snelheid van de bediening is niet te danken aan Umberto’s bekendheid maar aan het gemak waarmee zijn gesprekspartner een order plaats via de My Order app die RABOBANK recent heeft geïntroduceerd.

Een aanrader, My Order, alleen weet ik niet of de ontwikkelaars van RABO zich ervan bewust zijn dat deze app een aardverschuiving kan betekenen voor hun Horeca klanten. Niet zo zeer de beelden van een al wat oudere man die niet direct de bestelling opneemt tegenover een jonge vrouw die vlot serveert (NB; onbedoelde stigmatisering? Ik hoop ’t niet.). Als wel de voorspelling, en mogelijke aardverschuiving, dat er nog dit jaar een trendy volledig gerobotiseerde Horeca gelegenheid wordt geopend mede dankzij: My Order…..

Of het er gezelliger op wordt zo zonder gastheer,- vrouw, is de vraag. Maar het is ook de vraag of je dat in deze tijd nog nodig hebt, persoonlijke bediening?

Met My Order plaats je zelf je bestelling. De informatie van je bestelling komt (nu nog) uit een printer aan, bijv., de bar. Met deze informatie, waarop je tafelnr., kan een vriendelijke jonge dame (…..) binnen ‘no-time’ je bestelling brengen. Vervang de jonge dame door een trolley of transporter (NB; voorzien van sensoren zodat het plots opduikende oude dametje met rollator niet wordt aangereden) en de kosten van de gemiddelde Horeca zaak dalen dramatisch. Daartegenover stijgt winstgevendheid en neemt ook de kredietwaardigheid toe, en dat in een sector die zwaar te lijden heeft van de economische crisis. ‘Opeens’ wordt de Horeca weer een interessante bedrijfstak voor RABOBANK! Als men binnen RABO zo ver heeft nagedacht over de intro van My Order, dan verdient dat een compliment.

‘Een trendy café waar de bezoekers hun GOOGLE GLASS dragen en vooral virtueel hun informatie uitwisselen, kan dan wel de toekomst zijn, geef mij als gast maar het aloude bruincafé.’ Hoor ik je zeggen. Inderdaad: de Strategische keuze die ondernemers nu dienen te maken is in or out robotics. Da’s geen eenvoudige keuze, vandaar de term disruptieve technologieën.*

In januari citeerde ik hier Tony Hsieh, CEO van ZAPPOS & een fervent voorstander van persoonlijk contact. Dit beleid is (totaal) anders dan bijv. bij collega VICTORIA’s SECRET, daar is de keuze in het business model gericht op automatisering & robotisering. Hsieh: “Our biggest problem then was customer service—specifically, finding the right employees to staff our call center. Our belief is that as unsexy and low-tech as it may sound, the telephone is one of the best branding devices out there.” Een mooie én te prijzen uitdaging maar het blijkt dus ‘a hell of a job’ te zijn mannen & vrouwen te vinden die beschikken over de competentie klantgerichtheid. Hsieh vond hen in Las Vegas. Kortom: kies je voor persoonlijk contact, denk dan eens aan je Werving & Selectieproces.

My Order, het is nu al één van mijn favoriete apps. & Toch stel ik persoonlijke bediening op prijs. Zo mag ik met enige regelmaat een bezoek brengen aan het Bossche SILVA DUCIS. Geheel zonder My Order krijg ik daar binnen ‘no-time’, & zonder zelfs een kik te geven (buiten een ‘goedemorgen’), mijn cappuccino geserveerd door prima gastvrouwen c.q. gastheer. Het zal toch niet mijn bekendheid zijn?!….. 😉

My Order, het zou ‘zo maar’ de Blue Ocean voor RABO kunnen zijn…….

===========

200214

Op de site van HBR verschijnt vandaag een column die mooi (NB; nou ja, dat verschilt waar je werkt; vermoed ik) aansluit op deze entry: ‘Banks’ New Competitors: Starbucks, Google, and Alibaba’ Eenvoudig gezegd: Financiële Dienstverlening krijgt de volgende dimensie: o.m. STARBUCKS en GOOGLE worden je nieuwe bank.

Deze organisaties, relatieve nieuwkomers, beschikken niet alleen over de financiële middelen om zich als een bank te gaan gedragen, ze beschikken ook nog eens over de disruptieve technologieën om dit succesvol te kunnen doen.

110914

*Robot Bartender to Set Sail On Cutting-Edge Royal Caribbean Cruise Ship koppel Rabot Barman aan My Order et voila: de 1e disruptieve bar……..

4 thoughts on “RABO’s My Order, mooi voorbeeld van een disruptieve technologie…. (Blue Ocean?)”

Oplossing personele problemen HoReCa: Investor in People accreditatie. | Willem Scheepers, Investors in People Registered Specialist, MOOC tutor & Virtual Business Consultant. 4 jaar ago

[…] Wat je natuurlijk ook kan doen dat is je bedrijf transformeren in een volledig geautomatiseerde My Order zaak…… […]

Robot vervangt nu ook Manager, toch plant Kabinet 100.000 extra banen. – ManagementPro 4 jaar ago

[…] ik dit typ. GOOGLE’s plannen met domotica zetten ook de (thuis)Zorg in beweging. De eerste volledig gerobotiseerde HoReCa gelegenheid kan deze week nog worden geopend. De GiGaFactory die Elon Musk’s TESLA in 2020 opent in Nevada […]

Als het Beste Restaurant ter Wereld NOMA Robots inzet, behoudt het dan toch deze Positie? – ManagementPro 4 jaar ago

[…] maar ‘met de deur in huis te vallen’: ja dat kan. RABO’s My Order app heeft daarvoor al een prima (sic.) aanzet […]

Top 10 entries 2014 @ManagementPro is tevens vooruitblik 2015 – ManagementPro 4 jaar ago

[…] 4. RABO’s My Order, mooi voorbeeld van een disruptieve technologie…. Tussen alle LIBOR en renteswap perikelen door wist de RABObank met een app te komen die een mooi […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *