Onderzoek: Duurzaamheid als Strategie, steeds succesvoller. (+ TIPS)

http://acc.youtube.com/watch?v=f75TAvZohqs

Allereerst het minder goede nieuws & dat is dat ‘Duurzaamheid’ als Strategie toch vooral wordt toegepast omdat de klant dit wil c.q. eist. Het opmaken van deze specifieke Strategie gebeurt nauwelijks op eigen initiatief. Ruim 4.000 corporate leaders uit 113 landen die zijn ondervraagd door MIT Sloan i.s.m. Boston Consulting Group voor hun jaarlijkse Sustainability Review bevestigen dat de klant de belangrijkste motivator is om een Duurzaamheid Beleid toe te passen & zo de continuïteit van de organisatie te garanderen. Ergo: v.w.b. ‘duurzaamheid’ ligt er dus een belangrijke machtsfactor bij de klant.

Het goede nieuws is dat organisaties die Duurzaamheid niet alleen als Strategie maar ook als business model en binnen hun organisatie-inrichting weten toe te passen, zelfs managers worden dan op hun ‘duurzaamheid-bijdrage’ beoordeeld, daarmee zéér succesvol zijn: 31% van de corporate leaders bevestigt dat duurzaamheid bijdraagt aan de winstgevendheid van hun organisatie! Zij zijn de zgn. Harvesters (nb; rooiers) uit dit onderzoek.

Mooi, maar zoals mijn studenten zichzelf afvragen: ”Je kan Duurzaamheid dan wel als Strategie hebben, hoe duurzaam kun je werkelijk zijn als je daarvoor ‘vervuilende’ economische principes hanteert?”

Interessante waarneming & zij hebben gelijk. Of zoals MIT Sloan in het persbericht opmerkt: “This rosy picture must be balanced against another set of data. While sustainability has made it onto many management agendas, responses indicate it ranks just eighth in importance among other agenda items.

Meanwhile, economic growth continues to deplete the planet’s stocks of natural capital, despite the efforts of many companies to minimize their impacts through activities such as decreasing their carbon footprints and cultivating closed-loop production systems.” In essentie: duurzaamheid is nog géén corporate social responsibility…. (nb; lees hiervoor ook de entries met de tags ‘sustainability‘ en ‘mvo’).

MIT Sloan benadert de resultaten uit het onderzoek vanuit een duurzame samenleving, BCG vanuit een duurzame economie (nb; het hoeft elkaar niet eens te bijten):

“The study, released today in a report titled Sustainability Nears a Tipping Point, found that two-thirds of companies see sustainability as necessary to being competitive in today’s marketplace, up from 55% a year earlier. In addition, two thirds of respondents said management attention to, and investment in, sustainability has increased in the last year.” aldus Boston Consulting Group in het persbericht.

De klant (nb; de @Occupy beweging misschien?) dus als invloedsfactor op gewijzigd beleid & daarmee gewild of ongewild een bijdrage leverend niet alleen aan het milieu maar ook aan het suc6 van de leverancier.

Nou ja, we lijken i.i.g. op de goede weg. De harvesters hebben dan ook tips hoe jij je organisatie kan opmaken voor een Duurzaam Strategisch Beleid. Dat alleen kan al een mooie bijdrage leveren op weg naar een meer duurzame samenleving:

Implementing successful sustainability agendas often demands significant organizational change. Many Harvesters have significantly altered their organizational structures, business models and operations.

  • Organizational Structure; We find that most Harvesters are not embedding sustainability-oriented resources into pre-existing organizational structures. They are instead adopting new structures, instituting new lines of communication and establishing new performance metrics. In short, many Harvesters are unified in their focus on sustainable business practices.
  • Business Model; Compared to other companies, Harvesters are demonstrably more successful at making the business case for sustainability. Some 57% say they have such a business case, compared to just 18% among the rest of our respondents. Nearly twice as many Harvesters say sustainability-related factors have forced them to change their business models compared to other companies.
  • Operations; Harvesters not only change themselves in response to sustainability considerations, but they also become more collaborative with stakeholders inside and outside of the company.”

Goede tips maar wellicht wordt de meest belangrijke bijdrage aan deze succesvole Duurzaamheid Strategie toch geleverd door het commitment van de corporate leaders: “Harvesters tend to have a distinctive organizational mind-set and design that supports sustainability. Compared to non-Harvesters, Harvesters are three times as likely to have a business case for sustainability.

They are also 50% more likely to have CEO commitment to sustainability, twice as likely to have a separate sustainability reporting process and twice as likely to have a separate function for sustainability. Harvesters are also 50% more likely to have a person responsible for sustainability in each business unit and more than 2.5 times as likely to have a chief sustainability officer.”

Mooi & als we dan toch zo succesvol zijn, kunnen we tegelijkertijd aandacht geven aan de andere uitdagingen op onze planeet….. (VID)

Bron: Sustainability Nears a Tipping Point.

 

Overigens: de nieuwe MANAGEMENTPRO is uit(!), alweer het 6e boek in deze reeks:

‘MANAGEMENTPRO tegen Recessief** Doormodderen’

nu met een introductiekorting van 10%

(nb; ook beschikbaar als e-boek. ;-))

***Recessief.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *