CRISIS als Kans met een potentiële e-commerce omzet al in 1 land van 232 biljoen….

http://acc.youtube.com/watch?v=NXthaDhfI9c

‘Binnen deze Storm, krijgen we de grootste kans die we tot nu hebben gezien in ons leven. Als wij deze kritische bocht op dit circuit doorheenkomen, dan kunnen wij de leiding nemen en ons marktaandeel aanzienlijk vergroten zo lang als we onze koppen bij elkaar steken en de kritische succesfactoren herkennen.’ Vineet Nayar, CEO HCL Technologies in zijn toespraak tijdens de recente HCL Global Meet ‘our annual customer conference’.

HCL is één van de conglomeraten uit de BRICS die nu een opmerkelijke groei doormaken (mede te danken aan een even zo opmerkelijke filosofie….).

Als één van de kansen signaleert Nayar Generatie Y i.c.m. e-commerce: “With the arrival of Gen Y, everything from buying patterns to influence patterns to brand preferences has changed with an overriding role of the digital world and word of mouth.”

Tegelijkertijd verschijnt er bij de Boston Consulting Group een nieuw consumenten-rapport met een conclusie die aansluit op de opmerking hiervoor van Nayar & de opmerking: China’s online market heeft een potentieel van RMB 2 triljoen ofwel € 232 biljoen & dat al in 2015…..

Kansen herkennen terwijl de financiële markt om je heen lijkt in te storten, dat vraagt om een flexibele geest. Hebben wij die nog?

De (potentiële/toekomstige) klant verandert, de marktmogelijkheden dus ook. Generatie Y, en volgende generaties, groeit op met e-commerce; een evolutie. In de gisteren verschenen Harvard blog entry The End of History or Retail 3.0? melden Booz’s Kan Favaro en Nick Hodson: “In many categories, online retailing is advancing much faster than the last format innovation — self serve — did the last time around. That’s partly because having to build out stores is not a constraint to growth in the virtual world.” Da’s ook een afgeleide van de evolutietheorie: het duurde ff voordat levende wezens aan land kwamen, ook nog ff maar toch iets korter voordat ze op eigen benen kwamen te staan, maar toen het zo ver was ging het snel…..

Bij de publicatie van hun jongste rapport The World’s Next E-Commerce Superpower: Navigating China’s Unique Online-Shopping Ecosystem, meldt BCG “China will likely have the world’s largest population of e-commerce shoppers by 2015, with a potential market size of RMB 2 trillion. BCG explains what makes China’s online-shopping ecosystem unique, and how companies must customize their strategies to take advantage of this exciting time of growth.” Uniek of niet, in onze huidige NL/EU situatie valt er altijd ‘iets’ van te leren, Generatie Y wordt niet door afstand gehinderd.

In hun entry memoreren Favaro & Hodson nog het (toch in feite ook opmerkelijke) succes van online retailer ZAPPOS: “Take apparel: who would have thought ten years ago that Zappos could build an online business which prides itself on delivering not just low prices but an excellent customer experience, including service? Zappos’s online-only retail format is so efficient that it can offer very competitive prices, free shipping and free returns of as many shoes as you like, at a stroke removing the biggest problem with online apparel shopping: “Does it fit?”.

Inderdaad een mooi voorbeeld, ZAPPOS, het kan je (organisatie) inspireren tot de aanzet van (nog meer) e-commerce. Alleen één TIP/Waarschuwing/ADVIES: pas in ons land nimmer ZAPPOS klantenservice filosofie van “free returns of as many shoes as you like”. Je haalt hier & mee nimmer de beoogde biljoen omzet! Sterker nog: één week na de start van je online shop ben je zéér waarschijnlijk al genoodzaakt te stoppen wegens te grote voorraad geretourneerde schoenen…. 😮

================

130412

BCG heeft de prognoses naar boven bijgesteld: “Online retail sales in China will triple to more than $360 billion by 2015, powered both by growing numbers of Internet users and by greater consumer acceptance of e-commerce.” Kansen voor een land dat kampt met een begrotingstekort….

290912

BCG Perspectives heeft een interessante interactive op de site geplaatst. Deze interactive laat zien waarin de Chinese en Indiaanse bevolging dit decennium investeert c.q. waaraan men geld van plan is uit te geven: KANSEN!

Bron: An Interactive Guide to The $10 Trillion Prize.

9 thoughts on “CRISIS als Kans met een potentiële e-commerce omzet al in 1 land van 232 biljoen….”

Uit de jaarlijkse Ontmoeting met Onze Klanten: Ik heb een Idee! – ManagementPro 6 jaar ago

[…] M.n. Nayar’s reflectie op Generatie Y (en volgende generaties) is intrigerend (trendy…) want inderdaad: de (hulp)middelen waarmee zij opgroeien verschillen aanzienlijk van die van eerdere generaties. Dat alleen al maakt hen tot een (totaal) andere medewerker maar ook tot een dito consument…… […]

Management Pro: Uit de jaarlijkse Ontmoeting met Onze Klanten: Ik heb een Idee! | HAANTJES GEDRAG 6 jaar ago

[…] M.n. Nayar’s reflectie op Generatie Y (en volgende generaties) is intrigerend (trendy…) want inderdaad: de (hulp)middelen waarmee zij opgroeien verschillen aanzienlijk van die van eerdere generaties. Dat alleen al maakt hen tot een (totaal) andere medewerker maar ook tot een dito consument…… […]

To Digitize or Not to Digitize, that’s the question. – ManagementPro 6 jaar ago

[…] Neem ‘alleen maar’ als voorbeeld de voorspelling die BOOZ’s collega BCG doet voor de e-commerce omzet in China voor het jaar 2015, zowel met dank aan klantgemak als […]

Wateroverlast is niets vergeleken met de nieuwe koopkracht van 3 miljard wereldburgers. – ManagementPro 6 jaar ago

[…] nog wel aankunnen..; maar dat ‘terzijde’), het is i.i.g. nog niets in vergelijking met de extra koopkracht van een nieuwe middenklasse van 3 miljard wereldburgers zoals we die in de komende 25 jaar kunnen […]

Management Pro: Wateroverlast is niets vergeleken met de nieuwe koopkracht van 3 miljard wereldburgers. | HAANTJES GEDRAG 6 jaar ago

[…] 15 cm. ’overleven’, maar dat ‘terzijde’), het is i.i.g. nog niets in vergelijking met de extra koopkracht van een nieuwe middenklasse van 3 miljard wereldburgers zoals we die in de komende 25 jaar kunnen […]

Waarom iedere organisatie dient te digitaliseren….. – ManagementPro 6 jaar ago

[…] al voorspelde BCG de kansen voor e-commerce op de Chinese markt: een potentiële omzet van 232 biljoen in 2015. Voor dit WEF onderzoek hebben zij het potentieel uitgebreid & […]

Management Pro: Waarom iedere organisatie dient te digitaliseren….. | HAANTJES GEDRAG 6 jaar ago

[…] niet missen, toch? Eerder al voorspelde BCG de kansen voor e-commerce op de Chinese markt: een potentiële omzet van 232 biljoen in 2015. Voor dit WEF onderzoek hebben zij het potentieel uitgebreid […]

Intussen in Afrika: groei, groei en nog eens groei. Nieuwe dimensie aan Ontwikkelingssamenwerking. – ManagementPro 6 jaar ago

[…] top 18 cities could have a combined spending power of US$1.3trn.” We wisten al dat de koopkracht in Azië GiGa wordt, daar komt de koopkracht van Afrika in de komende decennia nog eens bij; ‘Catch that […]

Er zit geen Brood meer in of: is er nog een detaillist in 2022? – ManagementPro 6 jaar ago

[…] CRISIS als Kans met een potentiële e-commerce omzet al in 1 land van 232 biljoen…. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *