Bonus? Het is de gedachte die telt!

‘FORTIS snijdt in bonussen.’, ‘Obama boos omdat AIG bonussen uitkeert’, zo maar 2 ‘bonus’-berichten van de laatste dagen.

De discussie rondom Bonussen lijkt maar niet te verstommen en dat terwijl wetenschappelijk onderzoek juist laat zien dat grote bonussen c.q. dure cadeaus helemaal NIET nodig zijn om mensen gelukkig te maken! Sterker nog: alleen al het feit dat er aan hen wordt GEDACHT, maakt mensen al gelukkig!!!

Geen Chanel, geen Dior, geen Harley Davidson, geen A8, geen 5- of zelfs 6-cijferige bonus helpt om mensen aan u c.q. uw organisatie te binden. ‘Slechts’ het gebaar dat u met een klein cadeautje laat zien dat u speciaal aan haar/hem dacht, is al meer dan genoeg!

Verrassend? Nee hoor, niet als u ‘Money Can’t Buy me Love’ kent & Dit geldt dus niet alleen voor uw geliefde…..

‘Money can’t buy love: Asymmetric beliefs about gift price and feelings of appreciation.’ is de titel van het rapport dat onderzoekers Francis Flynn & Gabrielle Adams uitbrachten. De onderzoekers gingen daarbij niet over 1 nacht ijs: “Across three studies, we identify an asymmetry between gift-givers’ and gift-recipients’ beliefs about the link between gift price and feelings of appreciation. Gift-givers expected a positive correlation between how much they spent on a gift and the extent to which gift-recipients would appreciate the gift because gift-givers assume that more expensive gifts convey a higher level of thoughtfulness. Gift-recipients, in contrast, reported no such association between gift price and their actual feelings of appreciation. This effect occurred regardless of whether the individual’s role and the magnitude of the gift were manipulated or measured in the field. Taken together, these findings cast doubt on whether gift-givers can draw on their personal experience as gift-recipients in order to identify meaningful gifts for others.”

‘Het begon allemaal’,  zoals zo vaak, met een verloving- of vriendschapsring. Mannen (daar ga wij weer…) denken dat ze hun liefde alleen kunnen tonen door hun credit card volledig te benutten om daarmee een zo duur mogelijke ring te kopen. Alleen dat zou hun ware liefde voor de dame-in-kwestie kunnen tonen. De Gold Diggers uitgezonderd bleek uit het onderzoek dat voor de dames zo’n heel duur cadeau helemaal niet nodig was. Alleen al het feit dat hun vrijer voor hen zo ver ging én aan hen had gedacht (….), was al meer dan voldoende om de liefde te beantwoorden. Sterker nog: zij zien liever dat het geld dat nu was uitgegeven aan een dure ring, besteed zou worden als basis voor een duurzame relatie.  Eenvoudig gezegd: dat dit geld de continuïteit van de relatie zou waarborgen!

Uit het onderzoek blijkt dat ook gefêteerde medewerkers er niet eens zo heel veel anders overdenken: liever regelmatig een complimentje en soms een klein cadeau (‘het is de gedachte die telt!’) dan een grote som geld ontvangen wat er uiteindelijk toe kan leiden dat je toch zonder werk komt te zitten, ‘sorry, het geld is op’ ….

“The same attitudes that we show towards gifts wrapped with a bow can be seen in the business arena. Flynn and Adams say companies do not necessarily have to go overboard in rewarding employees for a job well done. “In the dot com boom, you heard about excesses such as organizations rolling out Harley Davidsons as Christmas gifts for staff,” Flynn says. “The recognition that’s conveyed through smaller gestures, perhaps done more frequently, is just as meaningful, if not more so, than large, splashy gifts.”

Waarom mensen dat dure cadeau, die bonus dan toch aannemen? ‘T is omdat je zo aandringt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *