Wordt Sophia ‘Nasty Gal’ Amoruso de nieuwe Sheryl Sandberg, Marissa Mayer? #GIRLBOSS

“Succes behaal je als je instinctief handelt en vertrouwt op je intuïtie daarbij weten welke regels dat je volgt en welke regels dat je overtreedt.” Zie hier Sophia Amoruso, de 29 jarige CEO van NASTY GAL, een webwinkel gespecialiseerd in vintage clothing. Amoruso die verklaarde dat zij haar 1e internet succes te danken had aan het verkopen van ‘oude kleding’, kleding die zij kort daarvoor had gestolen. Hoezo ‘breken van regels’?

Terwijl recent Microsoft’s nieuwe CEO Satya Nadella nog verklaarde dat “family, curiosity and hunger for knowledge” hem als persoon definiëren, zet collega Amoruso direct een andere toon; een echte nasty gal dus.

Als CEO van een organisatie met $ 100 miljoen+ omzet gaat Sophia Amoruso nog een stapje verder: “I think it’s more of a challenge to wear a skirt and makeup and be a wife and be a mom and have a job and feel sexy, while also keeping your boyfriend in check and making sure you don’t get treated like shit in the workplace. There’s a difference between making compromises and being compromised, which a lot of women do let happen.” Zie hier de nieuwe #GIRLBOSS.

Op het moment dat op de site van VIRGIN Entrepreneur het bericht verschijnt Girls just want to have fun! Why female business owners tend to stay small rather than expand, bewijst Amoruso het tegendeel: hoezo klein denken? In deze VIRGIN entry geeft auteur Joanna Booth dan ook de tip: “It starts at home encouraging girls to think less about defining themselves by their relationships and more by their careers and achievements, and then making sure that schools are doing the same thing too. In fact, I would make Sheryl Sandberg’s ‘Lean In’ required reading for every 14 year old girl.”

Lean In, daar is ie dan, het boek dat Sheryl Sandberg, FACEBOOK’s succesvolle COO, een jaar geleden liet verschijnen. Ondanks het succes van dit boek wordt Sandberg op de inhoud nog steeds aangevallen en dat vooral uit ‘eigen kring’. Zo ging Sandberg tijdens de recente World Economic Forum de strijd aan om het woord ‘bazig’ uit het management vocabulaire te schrappen. Een woord dat m.n. voor vrouwelijke leidinggevenden een vervelende connotatie kan hebben (NB; denk aan KENAU). Sandberg: “I’m not bossy. I’m the boss.’’ Vervolgens deelt niet iedere commentator die mening: Facebook COO Sandberg’s ludicrous crusade against ‘bossy’.

Het is zoiets als de opstand die Marissa Mayer, CEO van YAHOO, veroorzaakte op het moment dat juist zij een aantal verworvenheden die tot voor kort m.n. geschikt bleken voor vrouwelijke medewerkers, afschafte! Hoezo niet ‘bazig’?!

Sophia Amoruso ziet zichzelf ook niet als bazig maar wel als De Baas, als de #GIRLBOSS. Ze is ‘nog al’ actief met de nieuwe media en op het moment dat ze op twitter de titel van haar boek bekend maakte, volgde er direct reacties: “Someone tweeted me today that they were put off by #GIRLBOSS because women should be called women. I just thought, ‘You don’t get it. Broad Boss? Do you prefer Matron Boss?That’s what I tweeted back.” aldus Amoruso in FastCompany’s The Secrets Of A Nasty Gal.

Amoruso over Werving & Selectie: “I hire people who are self-aware and excited for the right reasons. A lot of people want to work at a venture-backed company. That’s fine, but I want people excited about this opportunity, who can unleash big-time experience to augment the business, and who don’t try to cookie-cutter anything. I want people who are self-led and self-motivated, who take things personally. There’s no “that’s not my job” here.”

Amoruso over Strategie: “We’re going to open some stores over the next year. I think we’ll start in L.A. I’ve created a very human brand online and our customers really want to engage with us and our product in real life. Also, building out exclusive product is really exciting. And we need to create an amazing experience on the website. Right now, you can shop and check out the blog, but you can’t even leave reviews! We’re leagues behind where we should be. Being able to tell our story and engage our community better online is big. Our customer doesn’t really differentiate between consuming content, shopping for something, and hanging out with her friends online. I just want to give her all kinds of reasons to hang out on Nasty Gal.”

#GIRLBOSS, ‘binnenkort ook in uw boekhandel’, het zou zo maar eens een volgende stap kunnen zijn in meer diversiteit binnen de managementlagen van je organisatie.

 

Bron: nastygal.com

Bron: nastygal.com

Inderdaad……

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *