Tim Cook adviseert je je Polaris te volgen, mooi maar past dat bij de cultuur van APPLE?

https://www.youtube.com/watch?v=SQe88IHi2fI

Your values matter. They are your North Star. Otherwise it’s just a job, and life is too short for that.”

Tim Cook, APPLE’s CEO, hield zondag zijn commencement address voor de studenten van de George Washington University. Of zijn toespraak de geschiedenis ingaat zoals het Stanford commencement address van zijn illustere voorganger Steve Jobs, zal de toekomst leren. Cook gaf i.i.g. de jonge mannen & vrouwen enkele interessante levenslessen mee zoals het citaat hiervoor:

“Je persoonlijke waarden doen er toe (NB; hier: in je werk). Zij zijn je noorderster, je Polaris. Anders is het alleen maar werk, en het leven is daarvoor te kort.”

Mooi, persoonlijk verantwoordelijkheid nemen en vervolgens een vrijheid van handelen die gericht is op je persoonlijke waarden. Zelfmanagement propageert Tim Cook hier! Héél mooi zelfs, alleen hoorden we in maart van dit jaar diezelfde CEO nog iets heel anders zeggen:

APPLE culture gets baked into employees form Day One.”

Wie z’n Polaris volgen we hier?

Bewust of onbewust maakt Tim Cook hiermee direct het dilemma duidelijk waarmee momenteel veel CEO’s stoeien: hoeveel vrijheid geef ik mijn medewerkers? Nog beter:

‘Hoeveel vrijheid geef ik deze jonge mannen & vrouwen, deze talentvolle millennials, zodra zij de APPLE campus in Cupertino CA binnenlopen?’ Je ziet het Cook tijdens zijn toespraak denken.

Zelfmanagement, het thema is hier al eerder voorbijgekomen, dat is waartoe veel millennials zichzelf voelen aangetrokken, zeker nadat zij een gedegen inwerkperiode achter de rug hebben. Prof. Gary Hamel is een vurig pleitbezorger, ‘weg met alle managers’ is zijn credo, Richard Branson één van de CEO’s die het thema succesvol weet toe te passen binnen zijn VIRGIN.

Dat echter de grote meerderheid van het management stoeit met het principe van zelfmanagement wordt vandaag nog eens duidelijk in de HBR entry Making Sense of Zappos’ War on Managers. ZAPPOS, vanaf de start al een uitzonderlijke organisatie met een al even uitzonderlijke CEO: Tony Hsieh. Het laatste wapenfeit van Hsieh is de optie die hij zijn medewerkers in maart gaf om hun arbeidscontract met ZAPPOS direct te verbreken als zij geen commitment hadden aan het business model genaamd holacratie c.q. zelfmanagement. Voor dat gebrek aan commitment ontvingen zij bij vertrek 3 maanden salaris; 210 werknemers, 14%, maakten hiervan gebruik. (NB; als je de invloed van commitment kent, dan weet je dat deze afvloeiingssom voor ZAPPOS geen verlies is maar winst. 😉 )

In Making Sense of Zappos’ War on Managers legt Gianpiero Petriglieri, Associate Professor of Organisational Behaviour at INSEAD, uit hoe moeizaam studenten aan zijn Exec MBA (NB; CEO’s, Top-managers, -bestuurders e.d.) in de afgelopen decennia de principes van zelfmanagement omarmden. Petriglieri was persoonlijk zéér gecharmeerd van de business case over de Johnsonville Sausage Co. Een business case gebaseerd op de initiatieven 40 jaar eerder genomen door Ralph Stayer voor zijn toch al succesvolle ‘worstbedrijf’.

The purpose of a company was not to make money; it was to help its members (Stayer banned the term employee) thrive. Innovation, customer delight, and profits would all follow from it.” & zo geschiedde…. Suc6 dankzij zelfmanagement.

Toch bleek dat deze business case nauwelijks indruk maakte bij Petriglieri’s studenten:

“Some managers/students would argue that it was a smart yet ultimately superficial change: a calculated strategy to get people to care more, work harder, and boost company profits.”

There is a video of Stayer charming a roomful of skeptical MBA students, and an article about his trajectory as a leader that he wrote for this magazine in 1990. When I showed them to managers in my classes, their opinions ranged from “he is unassuming and charismatic” to “he is an anxious egomaniac.” Ben je met iets moois & unieks bezig, krijg je dat. 😮

Prof. Bob Sutton reageert vanmiddag op de entry van zijn collega Petriglieri:

This is simply an inspired piece about how people, especially managers, react to  organizational change that may undermine their authority.”

Mogelijk dat daarin de verklaring ligt voor Tim Cook’s dubbelzinnige boodschap: volg je polaris maar doe vervolgens geen afbreuk aan mijn autoriteit! Mogelijk dat hij hiermee veel van zijn collegae bazen vertegenwoordigt….

1 thought on “Tim Cook adviseert je je Polaris te volgen, mooi maar past dat bij de cultuur van APPLE?”

Jan 3 jaar ago

Ik vraag me af of altijd wel de beste mensen blijven bij ZAPPOS. De mensen die geen lef hebben en onzeker zijn of ze na 3 maanden hun hypotheek nog wel kunnen betalen zullen ook zeker blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *