6 Stappenplan voor Robeco, Gemeente Deventer, Pensioenfondsen e.a. om ons te kunnen overtuigen.

http://acc.youtube.com/watch?v=1aIQGWQ4LfI

Het moment was op z’n zachtst gezegd ook niet écht handig (Tip 1). Komt de Gemeente Deventer met het bericht dat de thuiszorg wordt ‘uitbesteed’ aan onmisbare familie, vrienden, kennissen. Komt  Robeco met het bericht dat men € 33 miljoen uitkeert aan 53 evenzo onmisbare medewerkers….

Wellicht was het ‘in de huidige tijdsgeest’ handiger geweest had v/m RABO-dochter Robeco, “in de Geest van Raiffeisen“, deze € 33 miljoen ingezet voor de opleiding van mantelzorgers zodat de hulp aan de zorgvragers op z’n minst op een verantwoorde manier kan plaatsvinden. Maar da’s niet gebeurd. (& dus Tip 2)

Zeker zo onhandig is het euforische bericht waarmee de pensioenfondsen komen: zij gaan voortaan het opgebouwde pensioenvermogen  o.m. investeren in infrastructurele projecten…. Op basis van ‘resultaten uit het verleden’ lijkt me dit geen verstandige investering. Als land hebben we namelijk geen goede staat van dienst als het gaat om investeringen in zoiets als HSL, NZL & veel andere infrastructurele projecten.

Kortom, de 3 partijen hebben mij niet kunnen overtuigen met hun plannen; jou wel?

Kan dan nu niet anders? Zeker m.b.v. The Six Principles of Persuasion!

Robert Cialdini, auteur van Influence & ‘considered the leading social scientist in the field of influence’ plaatst in de jongste Harvard Business Review (inderdaad: in dit kader opnieuw een Zwarte Zwaan ;-)) het artikel The Uses (and Abuses) of Influence.  Ofwel: hoe maak je gebruik (en misbruik….) van je invloed?

Misbruik betekent hier dat je anderen manipuleert. Dat vraagt om slimheid en om tijd, maar zelfs daarvoor hebben genoemde partijen zich de tijd niet gegund. Je kan dan ook niet zeggen dat er hier sprake is van misbruik, eerder van naïviteit in de communicatie (en in de daadkracht).

Om nu Grote Stappen te zetten, in het multimediale tijdperk is ‘tijd’ meer dan ooit een relatief gegeven, gaan we direct over naar het Stappenplan om anderen te kunnen overtuigen c.q. The Six Principles of Persuasion.

Cialdini: “Persuasion works by appealing to certain deeply rooted human responses. Experiments in social psychology have identified six of those responses:

  • Liking; If people like you—because they sense that you like them, or because of things you have in common—they’re more apt to say yes to you.
  • Reciprocity; People tend to return favors. If you help people, they’ll help you. If you behave in a certain way (cooperatively, for example), they’ll respond in kind.
  • Social proof; People will do things they see other people doing—especially if those people seem similar to them.
  • Commitment and consistency; People want to be consistent, or at least to appear to be. If they make a public, voluntary commitment, they’ll try to follow through.
  • Authority; People defer to experts and to those in positions of authority (and typically underestimate their tendency to do so).
  • Scarcity; People value things more if they perceive them to be scarce.”

Zoals je kan zien wordt in de 3 hiervoor geschetste scenario’s zeker niet aan alle 6 Principes van het (kunnen) Overtuigen voldaan. Da’s jammer, maar mogelijk een les voor anderen die ons willen gaan overtuigen.

Cialdini: “Get in the habit of helping people out, and don’t wave it away and say ‘Oh, no big deal.’. We have serios persuasive power immediately after someone thanks us.” Ofwel principe 2: de kracht van reciprociteit.

02 juli, dat was me het dagje wel. Dat terwijl ik een dag eerder juist wél werd overtuigd door de links in het bericht dat Goede Organisaties worden opgebouwd door Geweldige Medewerkers! (klik voor de entry op de pic.) Het kan dus toch! 😉

01072013

Bron: The Uses (and Abuses) of Influence.

======

050713

Bij Robeco is het nog enigszins onduidelijk wat die 53 medewerkers nu zo ‘onmisbaar’ maakt. Bij het Amerikaanse McKesson is het wél duidelijk waarom de Topman een bonus ontvangt & dus onmisbaar is.

The Economist: “John Hammergren, the boss of McKesson, a big American wholesaler of drugs and other health-care supplies, pocketed total compensation of $52m in the year to March. 

When Mr Hammergren took over in April 2001, McKesson’s share price was $27; now it is $115—a rise of about 325% in a period in which the S&P 500 index rose by just 40%. His combined rewards over the period represent about 3% of the $19 billion increase in the company’s stockmarket value. For many people, no amount of outperformance can justify such extravagant compensation. Hard-nosed investors may see it as a reasonable deal—and will be wishing that other handsomely paid bosses delivered such healthy returns.”

In dit geval is er dus wellicht iets te zeggen voor een bonus. Dat zouden meer organisaties kunnen doen: een ‘Verlies & Winstrekening’ per medewerker opstellen.

Bron: Because he’s worth it.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *