UNILEVER investeert in de Ontwikkeling van 5 miljoen Vrouwen

“Ontwikkeling is het krachtigste wapen om de Wereld daadwerkelijk te veranderen.” Nelson Mandela. “Eén kind, één leraar, één boek en één pen kunnen de Wereld veranderen.” Malala Yousafzai. Nu gaat het te ver om Paul Polman, CEO van UNILEVER, in dit rijtje te plaatsen maar veelzeggend is het wel dat één van de grotere multinationals ter wereld zich heeft gecommitteerd aan de ontwikkeling van wereldburgers, meer specifiek de ontwikkeling van 5.000.000 vrouwen. Polman:

I will continue to use my voice across the business to encourage our male employees, as well as sons, husbands, brothers and fathers to pledge their support and take action. Together we can accelerate progress towards achieving gender equality.”

Een krachtig persoonlijk commitment dat Polman hier afgeeft. In het kader van ‘gender equality’ is hij daarmee deze week niet de enige. HeforShe, het in september 2014 gestarte initiatief van de United Nations om ‘gelijkheid van geslachten’ tot een Topprioriteit te maken komt, v.w.b. de persoonlijke commitments van de mannelijke Wereldburgers, nog niet écht van de grond: nog geen 300.000 mannen hebben dat commitment afgegeven (NB; w.o. 2.741 Nederlandse mannen; zeg maar of dat veel is…..) Naast dit initiatief heeft HeforShe ook het IMPACT 10x10x10 geïnitieerd.

IMPACT 10x10x10 engages key decision makers at governments, corporations, and universities around the world to drive change from the top.”

Het rechtstreeks benaderen van Topmannen (NB; het zijn de mannen die hun HeforShe commitment afgeven), blijkt meer zoden aan de dijk te zetten. Want niet alleen Paul Polman heeft zijn #HeforShe commitment afgegeven, dat geldt ook voor 4 collega CEO’s en 5 bestuurders van Universiteiten. Gisteren publiceerde TIME het artikel Meet 10 CEOs and University Leaders Working For Gender Equality. Enkele andere voorbeelden zijn:

Hotelketen ACCOR’s CEO Sebastien Bazin:

is committing to closing the pay gap within Accor, doubling the share of women in COO roles by 2020, and tripling the share of women on the executive committee by 2018.”

PwC’s Dennis Nally:

“HeForShe at PwC will empower men to get involved in gender equality issues through education and practical action. By engaging our people, clients and communities in HeForShe, and collaborating with the 10x10x10 heads of state, universities, and leading corporations, PwC will harness the immense power of our network to promote inclusion and foster greater equality.”

Paul Boyle, President & Vice Chancellor University of Leicester:

aims to bridge the gender gaps in key academic areas like psychology and engineering, and pledged to make their faculty 30% female by 2020.”

Waarom ik hier juist deze 4 organisaties citeer? Alle 4 zijn het werkgevers die in meer of minder mate de ‘Investors in People Standaard’ hebben geïmplementeerd. (NB; thema’s ‘gelijkheid en diversiteit’ spelen binnen de standaard een belangrijke rol: beiden dragen ook bij aan de continue ontwikkeling van de organisatie). Eén ander citaat wil ik je nog meegeven.

“Some things just cannot wait. Men must stand up now for women’s equality and make the necessary changes to ensure that all women experience growth and prosperity. Why am I a HeForShe Champion? Not just because I can’t wait … But because I will not wait!”

Dit citaat is van Rick Goings, Chairman & CEO Tupperware Brands. TUPPERWARE kwam hier in 2009 al ‘voorbij’. Het bedrijf bleek zich, ondanks de crisis die toen in volle omvang over de VS raasde, wonderwel staande te houden. Goings verklaring daarvoor:

“If you can create an environment where you can attract the best people, develop them, reward them and therefore retain them, that’s who wins.”

Het afgeven van je HeforShe commitment lijkt dan, 6 jaar later, een logisch vervolg daarop te zijn.

*VID naast het investeren in de ontwikkeling van 5 miljoen vrouwen, gaat UNILEVER ook investeren in het voeden van de wereldbevolking.

============

300515

Deze week plaatst Lillian Cunningham ‘editor on leadership’ een interessante blog op de site van The Washington Post over het interview dat zijn had met UNILEVER’s Paul Polman. Het bevestigt het beeld dat Polman, dat UNILEVER, toch een ‘iets andere dan gemiddeld’ kijk heeft op het aansturen van een organisatie. Een enkel citaat:

‘This world is changing enormously. In any position in the company, including mine, you need to work very hard on learning new skills every day, but you also need to unlearn some of the old skills from the past. So we look for people who have the agility to do that and a certain level of resilience, curiosity.’

‘I always say that the best chance of success is if the individual’s values are aligned with the corporate values. Then people feel at ease. They fit in. They are accepted. They also strengthen the values of the company, and they tend to be more successful.’

‘I was just in the Netherlands at a university last week, and I interviewed people myself. (….) You have to be connected. We’re all working for the same course. It’s not that one job is more or less important.’

Bron: The Tao of Paul Polman. Die titel koos Cunningham wellicht niet voor niets…..

2 thoughts on “UNILEVER investeert in de Ontwikkeling van 5 miljoen Vrouwen”

Navigeren Naar de Top, gaan we daarmee ook de juiste kant op? – ManagementPro 3 jaar ago

[…] UNILEVER investeert in de Ontwikkeling van 5 miljoen Vrouwen […]

Topman UNILEVER Paul Polman weigert opnieuw salarisverhoging…. – ManagementPro 3 jaar ago

[…] UNILEVER investeert in de Ontwikkeling van 5 miljoen Vrouwen […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *