Blue Ocean Strategy en Investors in People

Je studenten brengen je tijdens een dialoog vaak op ideeën ‘O ja, da’s ook nog een interessant thema voor het ManPro blog.’; zo ook recent Stijn. Als onderwerp voor de eindopdracht van zijn ‘Strategie’ colleges denkt hij aan de implementatie van de Blue Ocean Strategie in de organisatie waarvoor hij als manager werkt. Goed idee!

Vraag is dan altijd: “Maar hoe krijg je je medewerkers vervolgens zo ver om de oude Red Ocean Strategie te laten varen en vervolgens de nieuwe Blue Ocean Strategie te laten omarmen?”

Kim & Mauborgne noemen dat 1 van de Hurdles die er te nemen zijn bij de implementatie van hun Blue Ocean Idea. Maar: zelfs nog voordat ze Blue Ocean publiceerden kwamen zij al met de oplossing namelijk Tipping Point Leadership. & Laat deze vorm van Leiderschap nu prima aansluiten op het gedachtegoed van het Investors in People Model……

De Blue Ocean Strategy, ik kan mezelf (goed) voorstellen dat dit een theorie is waarvan u al veel, heel veel hoorde, waarschijnlijk ook over las maar voor de rest is het voor u & uw organisatie toch vooral ‘een ver van mijn bed show’…… Da’s dan jammer want ondanks dat u er ‘Wel wat voor dient te doen!’ is het idee de moeite waard om verder te onderzoeken & uit te werken.

Er is meer dan genoeg te vinden, over Blue Ocean, zoals hier op ManPro, maar ook in de Kennisbank en dan zijn er nog Power Points. Kort gezegd is het onderscheid tussen Red Ocean: Focus on existing customers en Blue Ocean: Focus on non-customers.

Hurdles die er aldus Kim & Mauborgne vervolgens te nemen zijn voor deze ‘Verandering van Strategie’:

  • “A cognitive hurdle. Waking employees up to the need for a strategic shift. Red oceans may not be the paths to future profitable growth, but they feel comfortable to people and may have even served an organization well until now, so why rock the boat?
  • Limited resources. The greater the shift in strategy, the greater it is assumed are the resources needed to execute it. But many companies find resources in notoriously short supply
  • Motivation. How do you motivate key players to move fast and tenaciously to carry out a break from the status quo?
  • Politics. As one manager put it, “In our organization you get shot down before you stand up.”

Of zoals Kim & Mauborgne het ook wel noemen: “Execution is Key!, Before people will execute a new strategic plan, their minds and hearts must align with the new strategy.” Dit principe beschreven zij in hun 2003 artikel Tipping Point Leadership.

Commitment noemen we dat ook wel; “Tell me and I forget, Ask me and I am engaged, Involve me and I am Committed”

Commitment niet alleen als essentie voor een effectieve Blue Ocean Strategie maar ook als basis voor Succes m.b.v. IiP; een mooie overeenkomst & aansluiting op elkaar.

2 thoughts on “Blue Ocean Strategy en Investors in People”

HR Beleid: Tips van GOOGLE’s CEO Eric Schmidt « Willem Scheepers of het Rendement op Investeren in Mensen. 8 jaar ago

[…] ‘een boekje open’. Let wel: niet om zijn tips 1 op 1 te kopiëren, Kim & Mauborgne (Blue Ocean) stelden al dat kopiën zelden in een bestaande cultuur passen, maar om te kijken wat je er wél […]

GOOGLE’s Eric Schmidt over de destructie van het business model. 8 jaar ago

[…] ende vermaeck’, zeker niet om de aanpak van GOOGLE te kopiëren! Zoals Kim & Mauborgne, Blue Ocean, al stelden: kopiëren van andermans gedachtengoed levert je nimmer dezelfde resultaten op. Dat […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *