In de War for Talent zijn Recruiters de Gieren…..

Dave Goldberg was op 01 mei van dit jaar nog maar ‘koud’ overleden of de talentvolle medewerkers van zijn SurveyMonkey werden al direct benaderd door recruiters van collega-concurrenten. Dat de War for Talent een feit is kon daarmee niet veel duidelijker worden aangetoond….

‘And though employees and friends of Mr. Goldberg may have wanted to pause after his death, the rest of Silicon Valley was not waiting. Within days, recruiters for other tech companies were calling employees to see if they were interested in leaving.’ meldt The WallStreet Journal deze week over dit ‘incident’.

‘De War for Talent verwijst naar een steeds concurrerender landschap voor het werven en behouden van talentvolle medewerkers.’

Het artikel dat WSJ aan SurveyMonkey besteedt in de dagen na het overlijden van hun CEO Dave Goldberg is sowieso interessant als het gaat om opvolging bij het plotseling en (dus) onverwacht wegvallen van de Topman/Topvrouw i.c.m. Talentmanagement. Titel van het bericht: How SurveyMonkey Is Coping After the Death of Dave Goldberg.

Dave Goldberg built SurveyMonkey into a company valued at $2 billion that is expected to double its number of workers in the next two years.” (WSJ)

Als je opvolgers die plannen van verdubbeling van de bezetting door willen zetten dan is het geen goed moment om juist de talentvolle medewerkers die nodig zijn om die ambitieuze doelstellingen te realiseren, te zien vertrekken.

In een HBR artikel uit 2011 met de titel How to Hang On to Your High Potentials, geven profs. Claudio Fernández-Aráoz, Boris Groysberg en Nitin Nohria de volgende Tips om de HiPo’s voor je organisatie te behouden:

  • Allereerst definieer wat een ‘HiPo’ voor je organisatie is, dit verschilt per situatie(!): What Is Potential?
  • Align Development to Strategy, ofwel: praktiseer Strategisch HRM;
  • Select with Care, in het recent verschenen rapport WORKFORCE 2020 geeft OXFORD Economics een zelfde advies;
  • Develop and Reward Thoughtfully, continue ontwikkelen en waarderen is meer dan uitsluitend belonen;

Het lijkt er op dat SurveyMonkey bekend was met dit artikel. Maar direct na het overlijden van Goldberg ondernamen zijn collega’s nog een interessante stap: zij benaderden inspirerende collega-CEO’s/managers om de organisatie door deze lastige periode te leiden.

“Zander Lurie, a longtime friend and executive at the sports camera company GoPro, has stood in as temporary executive chairman. Donald E. Graham, the former owner of The Washington Post and a friend of Mr. Goldberg, spoke to the staff for two hours about managing loss and his mother’s experience taking over the newspaper after her husband’s suicide.

Eighteen other executives, including the top leaders of GoPro, LinkedIn and Twitter, agreed to be matched with senior SurveyMonkey employees for a few hours of mentoring. A week of companywide volunteering has been planned for late August, followed by a final celebration of Mr. Goldberg. And there have been regular staff surveys to see how people are coping.” (WSJ)

Interessante move: in tijd van verlies en verdriet zoek je steun. Je zoekt steun in je werk m.n. bij de mannen en vrouwen die je kunnen inspireren. De mensen die je weer enthousiast kunnen maken voor je werk, die je weer het vertrouwen kunnen geven om er samen de schouders onder te zetten ‘in de geest van Dave Goldberg!’. Dat je dan als opvolgers de collega-concurrenten bereidvindt om je medewerkers daarin te ondersteunen, is scherp inzicht. (NB; het zal niet de gedachte zijn geweest maar de kans dat deze CEO’s nu je mensen meenemen, is tot nihil teruggebracht. Doen zij dat toch dan maken zij zichzelf binnen Silicon Valley onmogelijk….)

Tot slot, het management van SurveyMonkey informeert de medewerkers nu met regelmaat o.m. over de status m.b.t de opvolging van Goldberg.

After the quarterly all-hands meeting, management sent employees surveys seeking feedback on what had been valuable in moving the company forward. Employees responded that they liked the updates about wins, and wanted even more communication. So Mr. Lurie has been sending weekly emails with updates about the search, more customer wins and product milestones.”

En het resultaat:

So far no one has been hired away, nor have prospective employees turned down job offers. Many of them asked how they could help. We’ve hired 140 people so far this year; we need to keep hiring.”

Het werk gaat door…….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *