Aanbevelingen uit Authentieke leiders, Echte leiders

Uit het eboek ‘Authentieke leiders, Echte leiders’ haal ik een aantal aanbevelingen. Dit is daarvan Deel 1. Aanbeveling 1 tot en met 5.

1. Ga zorgvuldig om met je mensen, klanten en leveranciers

Toen ik als 21-jarige begon bij de AC Restaurants (de Alberts Corners en Wimpy) bleek dat deze zinsnede onderdeel was van de grondslagen van het beleid bij Albert Heijn. Ik geloof er heilig in, ook al omdat ik zelf alle drie de rollen heb vervuld. Dat heeft me nog meer stil doen staan bij het belang van deze zin. Zo kan het voorkomen dat je iemand ontslaat, die je later in je loopbaan weer tegenkomt, waarbij het zelfs niet uitgesloten is dat hij/zij dan de positie heeft om je een opdracht te gunnen of te beslissen over jouw loopbaan. Zelf heb ik het meegemaakt, dat ik als ondernemer contact zocht met – of mijn diensten aanbood aan – een aanbieder waar ik vervolgens geen enkele reactie van kreeg. Echter, toen ik zelf een prachtige opdracht had binnen gehaald bij een grote en naamsbekende speler, waardoor ik in de positie verkeerde om opdrachten te gunnen, was ik plotseling weer populair…

2. Zeg je mensen WAT je van ze verwacht; niet HOE ze het moeten doen

Dit vind ik erg belangrijk, omdat het van grote invloed is op de motivatie van mensen. Leg de verantwoordelijkheid laag in de organisatie. Jouw mensen weten het vaak beter dan jijzelf. Waardeer dat en laat ze zelf de methode kiezen die bij hun past. Dat is vaak de meest effectieve. Uiteraard moeten jouw mensen weten dat je deur open staat als ze een “vastloper” hebben en er niet uitkomen. Je zult zien, dat het maar heel weinig gebeurt dat ze jouw hulp inroepen.
Dat is bewijs genoeg. Het geeft je ook meer rust en tijd.3. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

Dit vind ik een waarheid als een koe. Ik zeg vaak, dat managers niet hun managersmasker of managerspetje op moeten zetten. Blijf dicht bij jezelf, dan ben je al over de helft.
Denk eens na over het volgende: Als de leidinggevende van mijn partner of van één van mijn kinderen hetzelfde zou doen als wat ik op het punt sta te doen, zou ik daar dan vrede mee hebben of zou ik het als onredelijk of onrechtvaardig beschouwen? Volg dan je hart. Je moet je beslissingen ook thuis uit kunnen leggen…

4. Hanteer het principe: Iemand kan maar één chef hebben

Ondernemers en topmensen hebben de neiging om dit principe met handen en voeten te treden. Vaak komt dit voort uit betrokkenheid, maar er zijn ook de nodige managers die door hun medewerk(st)er als ‘control freaks’ worden gezien en dat ook zijn. Het is voor medewerk(st)ers en voor de directe chef verwarrend, zorgt voor miscommunicatie en ontkracht de positie van de directe chef. Bovendien ontkracht het de positie van de betrokken ondernemer of topmanagers.
Ik hoorde daarover de volgende uitspraak: ”De zaak staat in de fik, maar de baas heeft het over de paperclips.” Je moet er niet aan denken, dat je bedrijf omvalt en dat je voor de rechter staat in het kader van de wet op de bestuursaansprakelijkheid en dat dit soort kwalificaties ter berde worden gebracht. Ik zou me rot schamen.

5. Gebruik de woorden: BEDANKT, HELP, EXCUUS en PRIMA (goed gedaan) wat vaker.

Inderdaad. Het blijkt en is bewezen, dat een compliment werkt en lang blijft hangen. Dirk-Jan de Bruijn, mijn opdrachtgever bij Rijkswaterstaat had altijd een aantal fraaie spreuken paraat. Bij hem hoorde ik voor het eerst over “laaghangend fruit” (quick wins). Dirk-Jan had ook de prachtige uitspraak over “achter het witte laken”. Daarmee doelde hij op een diner waarbij hij alle tijd had en nam om echt bij te praten. Dat lukt niet altijd bij een broodje. Hij was erg verrast door mijn slogan “Een aardige buurman timmert niet zo luid”… Daar gaat het eigenlijk allemaal om. Als je goed met elkaar door één deur kunt, is het leven een stuk eenvoudiger en ook leuker. Het bedanken, hulp vragen of aanbieden, complimenteren en/of het aanbieden van excuus heeft een ontzettend grote impact en positieve invloed op de motivatie van je teamleden, op de sfeer en – uiteindelijk – op ziekteverzuim en verloop. En dat is dan weer een bijdrage in het kader van de ‘war on talent’.

Meer weten? Zie het bladerboekje s.v.p.:

http://acc.aaa-tfm.nl/AuthentiekeLeidersEchteLeiders.pdf

Bestellen (alleen als e-boek:

https://www.managementboek.nl/boek/9789081925907/authentieke-leiders-echte-leiders-e-book-koos-groenewoud

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *