“Wat echt telt is dat wat je leert als je denkt dat je alles al weet.” ManPro entry Nr. 2000!

“Er is een mythe die veronderstelt dat leren alleen is weggelegd voor de jongeren. Maar zoals het spreekwoord zegt ‘Wat echt telt is dat wat je leert als je denkt dat je alles al weet.’ Je middelbare leeftijd is, c.q. je middelbare jaren zijn, geweldig. Het zijn prima jaren om te leren, om je verder te ontwikkelen. Zelfs de jaren na je middelbare leeftijd zijn daarvoor uitermate geschikt. Zo ben ik zelf aan mijn meest recente baan begonnen op 77 jarige leeftijd en ik leer nog steeds.” John W. Gardner, o.m. Staatssecretaris in het Kabinet van President Lyndon B. Johnson.

De eerste entry die op ManPro verscheen eind 2005 had als titel ‘7 Deugden’ (NB: Nederigheid, Gulheid, Naastenliefde, Zachtmoedigheid, Kuisheid,  Matigheid, IJver), ik heb toen niet kunnen bedenken dat ‘deugden’ (of de tegenhanger er van: de 7 Zonden….) een ‘Rode Draad’ zouden gaan vormen in de managementtrends in de jaren die zouden volgen….

& De YT vid hiervoor? Dat is de ‘meest populaire’ vid in het ManPro YouTube kanaal.

Eerst maar even wat getallen over ManPro uit de database van GOOGLE Analytics:

ManPro 231205 060914

ManPro 231205 060914

Ook interessant:

Samenstelling ManPro lezers

Samenstelling ManPro lezers

Niet iedereen van ‘middelbare leeftijd’ blijkt op de hoogte te zijn van Gardner’s speech ‘Personal Renewal’. 😉

Rechts op deze pagina zie je in 2 tabbladen de over de jaren 5 ‘meest gelezen’ en de 5 ‘meest besproken’ entries. Aanvullend daarop:

Wat waren enkele trends in de afgelopen jaren?

2005/2006:

2007:

2008

  • Terwijl China zich economisch steeds sterker manifesteerde, China Inside The Dragon,
  • verschenen in de Westerse wereld de eerste donkere wolken genaamd ‘Crisis’! When in Times of Crisis: INVEST!
  • We kregen door dat de toename en de omvang van financiële crisis m.n. werd bepaald door een leiderschap crisis Leiderschap Crisis => Financiële Crisis (NB: opmerkelijk genoeg lijkt dit één van die neerwaartse trends te zijn waarvan we maar weinig leren, zo zal later blijken; zelfs nu nog….)

2009

  •  De bonus…… Voor de crisis was er al aandacht voor de Bonus, nu de crisis in volle hevigheid los barstte was het hier een dankbaar (sic.) onderwerp, o.m. in de entry: Bonus? Het is de gedachte die telt! De bonus is i.i.g. een Stevige Trend gebleken….
  • Geen crisis kan zonder Commissie ét voila: de Commissie Maas (kent u ‘m nog?) ging als eerste van een lange rij commissies die nog zou volgen van start: Commissie Maas en Nieuw Leiderschap. Tijd voor een 0-meting?
  • Bernie Madoff bleek een mooie exponent van dat wat er zo allemaal mis kan gaan zodra de mens aan teveel (financieel economische) knoppen gaat draaien. Het was het jaar dat Bernie achter de tralies verdween. Madoff: 150 jaar cel

2010

2011

2012

2013

Omdat dit een mooie samenvatting is, stopt hier de bloemlezing dan ook. Trends die zich dit jaar nog meer dan voorheen in gang hebben gezet voor de jaren die komen gaan, zijn:

Meer daarover in de entries to come.

=============

Eind 2005 benaderde Willem Mastenbroek mij voor de ‘pro deo’ functie van hoofdredacteur voor ManagementPro.nl. Een blog gericht op managementtrends, in enige mate voorspellend dus en daardoor niet zonder risico: ‘voor- en tegenstanders’. (soms) ‘De kat de bel aan durven te binden’. Schrijven, inzichten en ervaringen verzamelen, dat deed ik al veel langer. Daarbij paste ik het Kaizen principe toe en zo draagt dit bij aan mijn continue ontwikkeling. Waarom e.e.a. niet openbaar gedeeld?

Mijn motivatie om in te gaan op het aanbod van Willem sr. komt voort uit een citaat van Gardner: ‘The Best Leaders are Insatiable Learners’. Of ik een ‘beste leider’ ben, dat mogen anderen bepalen. Maar dat ik een ‘onverzadigbare leerling’ ben en daarbij een leerling die het geleerde graag deelt, daarvoor gebruik ik (ook) het ManagementPro blog. 😉

D.i. een korte terugblik op 2.000 entries, gericht op Managementtrends, verzamelt in (bijna) 9 jaar tijd in prima samenwerking met een diversiteit aan gastcolumnisten, mannen én vrouwen die ook hun kennis graag willen delen; waarvoor dank!

Zoals je hiernaast, rechts, ziet vind je ManPro inmiddels op YouTube, LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, er zijn meerdere (android) Apps. Deze ‘nieuwe’ media zijn een prima aanvulling op, zelfs alternatief voor, ManPro vandaar ook dat de verschijningsfrequentie hier is verminderd. Wil je (toch) meer trends ontvangen? Ik nodig je (ook) uit voor de ‘nieuwe’ media. Overigens, de entries zijn ook verzameld in een 7-tal jaarboeken. Het 8e boek staat op het punt te verschijnen. Er is ook nog voldoende ‘oude’ media beschikbaar dus. 😉

Nog een fijn weekeinde & een hartelijke groet! Wil je rechtstreeks reageren? Dat kan via willem@willemscheepers.eu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *