Marlies Dekkers, SAPPH, Victoria’s Secret.

http://acc.youtube.com/watch?v=JYXW7NidUBY

Christina Aguilera, Katja Schuurman, Diana Ross, Euro commissaris Neelie Kroes, Anastacia, Marjan Berk, Hanneke Groenteman, Rihanna, The Pussycat Dolls, Candy Dulfer, Pink, De Dolly Dots, Nelly Furtado, Trijntje Oosterhuis, Lucy Silvas, Astrid Joosten en Carice van Houten, allemaal dragers van de lingerie die zeer succesvol op de markt wordt gezet door entrepreneur Marlies Dekkers. ‘& De lijst blijft maar groeien!’ meldde de site Rotterdam is Top vorig jaar nog hoopvol.

Nu meldt Het Financieele Dagblad dat Dekkers’ huisaccountant Ernst & Young ‘bij de Autoriteit Financiële Markten een melding heeft gedaan van onregelmatigheden in het jaarverslag van de MD Group, het lingerieconcern van Marlies Dekkers.’

Eenvoudig gezegd: Dekkers’ CFO deponeerde de verkeerde jaarcijfers bij de Kamer van Koophandel. Dit is een doodzonde zeker als deze cijfers aan de buitenstaander een mooier (financieel) beeld geven dan de werkelijkheid is.

Héél jammer want het succes van Dekkers imperium is (nb; ik zeg bewust nog niet ‘was’) on-Nederlands & dus leerzaam.

Huisbankier RABObank zal niet blij zijn met deze, toch reglementaire, actie van E&Y. Maar ja de accountants hebben dan ook veel & snel geleerd de laatste tijd. De zaak is aan het rollen gebracht door SPROUT. Zij publiceren vandaag het artikel Marlies Dekkers: te veel, te groot, te snel. In dat artikel doet Eric van den Outenaar verslag van zijn onderzoek naar het wel & wee van het lingeriemerk.

(toch) Grappig is dat SPROUT het artikel direct aanvult met Marlies Dekkers: 8 ondernemerslessen, 8 waarschuwingen voor wannebe entrepreneurs. Jammer is alleen dat dit ondernemers-in-de-dop kan afschrikken, dat is iets wat onze economie nu juist niet kan gebruiken.

Daarom maar eens gekeken naar andere succesvolle collegae van Dekkers zoals het ook Hollandse SAPPH, ongetwijfeld bij de heren & dames lezers bekend van het scala aan billboards langs s’-Heerenwegen.

Opmerkelijk was de start van SAPPH want de organisatie wist zowel van Van Lanschot Bankiers (nb; toch niet echt bekend als dé bank voor ondernemers-met-risicovolle-ideeën) als van het Ministerie van EZ  miljoenen los te peuteren. Overigens, dat laatste lukte Dekkers ook in 1993 maar vervolgens werd SAPPH de bekende nagel aan de doodskist van het Dekkers imperium: prettige bijna-namaak die in een lager prijssegment wordt aangeboden. Vanaf dat moment dien je jezelf als ‘Luxemerk’ te promoten, een merk waarvoor de cliënt bereid is een premium te betalen. Dit is slechts de allerbesten gegeven.

Dan komen we bij Victoria’s Secret, een merk oorspronkelijk opgezet door een eerbaar (?) huisvader, inmiddels onderdeel van Limited Brand’s een organisatie die vorige maand nog een winststijging van 27% wist te melden wat de winst op zo’n $ 80 mln.  brengt, (ook) mede te danken aan de inzet van een scala aan prominenten; net als Dekkers doet.

Dekkers wordt geroemd om specifieke kwaliteiten op het gebied van marketing en logistiek, dat kan een interessante casus zijn alleen is deze nog niet verder uitgewerkt. De casus van Victoria’s Secret is dat wel & wel door de prestigieuze MIT University. De titel van de casus is Supply Chain Strategies in the Apparel Industry: The Case of Victoria’s Secret.

Conclusie“For a business to have an excellent supply chain, it has to mark clearly defined operational objectives, which should be part of an operating model that is well aligned with the overall corporate strategy.” Zo eenvoudig is het dus voor Victoria’s Secret, althans: dat lijkt het te zijn want zoals zo vaak dient er commitment te zijn aan het Plan van de organisatie & aan de implementatie er van. Bij Dekkers c.s. leek dat bij het deponeren van de cijfers i.i.g. te ontbreken anders was dat niet gebeurd…..

Er is de komende periode in meerdere opzichten werk aan de lingeriewinkel.

=============

170311

Vandaag scoort ‘Marlies Dekkers’ goed in de zoekmachines & blijkt dat een ‘gouwe-ouwe’ entry hier opnieuw leesbaar is Bindt PWC nu de kat op het spek? Vaak weet ik goed over welke onderwerpen ik blogde maar deze, min of meer voorspellende over de relatie tussen Marlies & haar accountant, uit 2006 was ik toch écht vergeten. 😉 Dank aan de reacties!

2 thoughts on “Marlies Dekkers, SAPPH, Victoria’s Secret.”

Creativiteit of Leren van de Besten…. 7 jaar ago

[…] ZARA levert hiervoor een mooi, creatief voorbeeld maar dat zie je meer in de mode-industrie, Victoria’s Secret is zo’n ander succesvol […]

The Secret of Victoria’s Secret: disruptieve Klantgerichtheid (+ video). – ManagementPro 3 jaar ago

[…] Marlies Dekkers, SAPPH, Victoria’s Secret. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *