En de winnaar is:

TATA Steel! Dat familiebedrijf heeft de strijd om CORUS gewonnen. Na ruim 4 maanden van strijd weten de medewerkers van CORUS, maar ook de aandeelhouders en de overige crediteuren, met wie zij nu verder gaan en da’s al heel wat. De Angelsaksische manier waarop dit is gebeurd, is dan minder relevant.

Wat vanochtend al direct merkbaar wordt is het feit dat de-nu-nog (of feitelijk zelfs niet-meer) ‘CORUS-belanghebbenden’ piketpaaltjes gaan zetten. Sterker nog: het ziet er naar uit dat zij de hakken in het zand zetten. ‘Bedreiging Toekomst’, ‘CORUS wil voorwaarden aan Schuldfinanciering stellen’ zo luidden mediaberichten. (NB: De recente STORK perikelen lijken zo toch een slecht voorbeeld te hebben afgegeven.)

Persoonlijk ben ik benieuwd of TATA Steel nu in staat is om haar bijzondere filosofie te handhaven, als hen dát lukt dan is er zeker hoop voor CORUS. (& Wie weet worden ze nog een keer een winnaar.)
Nog een enkele aanvulling: collegae bij EVENTBUZZ besteedde (terecht) ruim aandacht aan het optreden van Michael Porter. Tijdens dat seminar van 25/01 jl. meldde Porter dat de Beste Strategie is het hebben van een Unique Value Proposition. Succesvolle organisaties blijven hun concurrenten voor met hun UVP.

Niet zo zeer met deze overname als wel met haar filosofie heeft TATA, i.c. nu CORUS, zo’n UVP. Overigens, wij nuchtere Nederlanders noemen zoiets als een UVP ook wel een ‘uniek aanbod’.

1 thought on “En de winnaar is:”

“Wat echt telt is dat wat je leert als je denkt dat je alles al weet.” ManPro entry Nr. 2000! – ManagementPro 4 jaar ago

[…] Het hier toen nog nauwelijks bekende Indiase familiebedrijf TATA liet zich zien in de EU: En de winnaar is:….. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *