Willem Scheepers

Berichten van Willem Scheepers

Letzte Woche war Willem mit Investors in People in Deutschland

Der Besuch in Deutschland war bemerkenswert.” Niet alleen maakte ik van dichtbij mee hoe de Duitse beroepsbevolking reageerde op de berichtgeving over c.q. de problemen bij icoon VOLKSWAGEN. Naast mijn Duitse gastvrouwen- en heren was ook ik verrast door de manier waarop Bayeren München spits Robert Lewandowski een nieuw Europees record vestigde door in ‘9 5 doelpunten te scoren!

En dan vergeet ik nog even dat ik eigenlijk als Nederlander naar Duitsland kwam om het Top- en Middenkader van de Duitse vestiging van een Japanse multinational te informeren over het Britse raamwerk ‘Investors in People’! Inderdaad, ik voel me niet alleen maar ik ben het ook: een wereldburger!

Klantbeleving kun je het best testen bij een kankerpatient

 

De beoordeling van klanten over de waarde en de kwaliteit van een product c.q. een dienst, de beslissing wat waar aan te schaffen, de aanbevelingen die zij doen aan familie, vrienden en bekenden, zijn allemaal beïnvloed door hun emoties.

Slechts zelden houden aanbieders zich echter bezig met deze emoties, met deze klantbeleving. Ze proberen dat te realiseren in marketing campagnes. Maar in het dagelijkse praktijk, in het rechtstreeks contact met de klant ziet dat er (vaak) toch anders uit….. Dit gaat helemaal op als we het hebben over dienstverlening waarbij de emoties van de klant een cruciale rol spelen, zgn. high-emotion-services.

Is deze beleving van de klant goed, beter nog: uitstekend, dan zal dat ongetwijfeld worden gedeeld. Maar als bedrijven klanten verliezen door een negatieve ervaring, dan verliezen zij daarmee niet alleen de directe opbrengsten maar ook de indirecte door de negatieve ervaring die zeker nu multimediaal wordt gedeeld.

Afwaardering NL Management o.i.v. Debakel ORANJE.

Tijdens het WK 2006 in Duitsland waren er 4 Nederlandse coaches actief: Guus Hiddink, Dick Advocaat, Leo Beenhakker en Marco van Basten. Hiddink (Rusland), Advocaat (Zuid-Korea) en Beenhakker (Trinidad & Tobago) liftten mee op het succes van dat wat op dat moment bekend stond als de ‘Hollandse School’.

Oranje (NB; waar Van Basten de coach was) was, zeker voor een land met een beperkte populatie, in de jaren daarvoor opmerkelijk succesvol. Iedereen die daarmee dan enigszins ‘iets’ te maken had c.q. te maken zou kunnen hebben, diende voorzien te zijn van dito opmerkelijke (management)capaciteiten; in de ogen van anderen…..

Je kent dat wel: je bent in dienst bij een aansprekende organisatie als APPLE, GOOGLE, SHELL, ASML. Dat staat niet alleen goed op je LinkedIn profiel. Ook al krijg je van die werkgevers voor je functioneren maar een ‘beperkte’ beoordeling, in de ogen van de collega-concurrent ben je GOUD waard!

Het ziet er momenteel niet naar uit dat er een Nederlandse coach ‘acte de presence’ geeft tijdens het EK 2016 in Frankrijk. De oorzaak daarvan: het debakel van ORANJE…..

David De Gea levert interessante managementcase op.

David de Gea, ongetwijfeld getalenteerd goalkeeper in dienst van Manchester United en beoogd opvolger van Iker Casillas tot nu toe No. 1 in het Spaans elftal, is terecht gekomen in een interessante managementcasus.

De Gea wilde weg bij ManUnited (of was het bij Louis van Gaal?). Wat doet een werknemer of i.i.g. een voetballer dan? Hij ‘gooit de kont tegen de krib’: werkweigering om zo de vurig gewenste transfer af te dwingen. Werkweigering kan ook interessant zijn voor de overnemer c.q. koper want je waarde daalt met de dag. Niets leek dan ook een overstap naar Real Madrid nog in de weg staan; leek…..

Tot dat de FIFA roet in het eten gooide door een vernieuwde High Tech overdracht procedure genaamd Transfer Matching System, of zit het toch anders in elkaar? Hoe dan ook: interessant!

ALLIANDER, over Fatsoen en Respect.

De inkt van de entry over IMTECH was nog maar net droog, of een nieuwe uitdaging diende zich alweer aan: ALLIANDER. ALLIANDER’s bestuursvoorzitter Peter Molengraaf en financieel topman Mark van Lieshout ontvangen beiden ieder ruim 4 ton per jaar. Dat bedrag ligt enigszins boven de ‘Balkenende norm’. De maatschappelijke commotie slaat weer toe omdat we hier opnieuw te maken hebben met een organisatie waarvan de aandelen ‘direct dan wel indirect gehouden worden door Nederlandse provincies en gemeenten’, voor ons burgers dus.

Minister Plasterk staat weer met de handen in het volle, grijze haar. ALLIANDER stelt in een reactie op de commotie dat ‘de RvC zich gedwongen voelt deze beloning te effectueren gezien de verslechterde positie op de arbeidsmarkt’. Waar hoorden we dat eerder?

Op zich maakt het mij niet zoveel uit wat een bestuurder verdient. Interessanter vind ik het hoe e.e.a. zich verhoudt tot cultuur, kernwaarden, MVO e.d. waarop menig organisatie prat gaat, ook ALLIANDER. Je hebt al die uitingen tenslotte niet voor niets. Wat blijkt: bestuurders Molengraaf en Van Lieshout baseren hun handelen samen met, blijkbaar binnen de Balkenende norm vallende, Ingrid Thijssen op ‘Fatsoen en Respect’. Da’s mooi……

IMTECH en de totalitaire organisatiecultuur…..

‘De hoofdoorzaak van de surseance van IMTECH is de explosieve groei door gefinancierde overnames en het aangaan van verlieslatende projecten.’ aldus curator Louis Deterink in Nieuwsuur gisteravond. Megalomane handelingen van bestuurders waarbij financiers en toezichthouders ook een bedenkelijke rol spelen, waar zagen we dat eerder?

De historie herhaalt zich keer op keer, we lijken dan ook weinig te hebben geleerd van, bijv., de oorzaken van de financieel-economische crisis. Je vraagt je dan ook af: wie volgt?

‘Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of de vingers van het Nederlandse Imtech hebben er wel aangezeten.’ meldde Pieter Koenders, group director corporate ­communications van IMTECH in 2012. Zo’n uitspraak neigt naar wat prof. Howard S. Schwartz noemt Organizational Totalitarianism….

Disruptieve Technologie is een Goede Zaak voor HR.

O.i.v. het grote aantal ZZP-ers, het dito aantal flex- en 0-uren contracten, het feit dat stagiaires zelden worden beloond en HBO-ers worden ingezet op MBO functies, zou je kunnen denken dat de tijden waarin roofridders hun lijfeigenen dwongen voor hen een kasteel te bouwen, zijn teruggekeerd. Gelukkig is dat (toch) niet het geval…..

Maar wat de laatste tijd voortdurend in beweging is en aan intensiteit van verandering toeneemt, dat is de manier waarop we mensen inzetten op arbeid, ook de alternatieven die we krijgen voor menselijke arbeid, de manier waarop we investeren in medewerkers en het rendement dat deze inzet een organisatie kan opleveren.

Lange tijd richtte de belangrijkste verantwoordelijkheden van de HR afdeling zich op werving en selectie, opleiding en ontwikkeling, het uitvoeren van de salarisbetalingen. Dit traditionele werkveld werd slechts zelden aangetast.

Organisatieverandering: LEAN, SIX SIGMA of KAIZEN?

Wil je je organisatie veranderen, een (meer dan) uitdagende taak dat is i.i.g. zeker, dan ‘zie je al snel door de bomen het bos niet meer’ zodra je op zoek gaat naar een instrument, een model dat kan bijdragen aan het succesvol afronden van het veranderingsproces. Als er dan ook nog eens minimale verschillen zijn tussen de beschikbare managementmodellen dan lijkt een logische keuze al helemaal onmogelijk.

Zo’n (spinnen)web van keuzes doet zich o.m. voor bij de implementatie van LEAN, SIX SIGMA e/o KAIZEN.

Op het eerste oog lijken er veel overeenkomsten te zijn, niet voor niets worden m.n. LEAN en SIX SIGMA vaak in één adem genoemd, toch zijn de onderlinge verschillen van voldoende relevantie om er ‘even bij stil te staan’.

Detailhandel is Mensenwerk, dat vraagt om Talentmanagement.

https://www.youtube.com/watch?v=4cgFKXMYBgQ

“Het ziet er overwegend positief uit voor de detailhandel. Het aantal openstaande vacatures steeg verder en het aantal faillissementen daalde licht.” meldde het CBS over het 1e kwartaal 2015. Dat ziet er goed uit. Dat het aantal vacatures toeneemt laat ook zien dat detailhandel mensenwerk is, nog steeds. Waarom zou je als consument online shoppen als je in een winkel voortreffelijk wordt geholpen?

Drie jaar geleden beschreef ik hier mijn ervaring met de aanschaf van een spijkerbroek in de entry ‘Klantgericht, je hebt of je hebt het niet (als je het niet hebt, val mij dan niet lastig)’. Recent had ik weer zo’n positieve klantbeleving-ervaring, ze zijn bijna uniek.

Dergelijke ervaringen tonen voor mij nog eens aan dat klantgerichtheid een competentie is. Dat maakt dan ook dat niet alleen het vervullen van de vacatures in de detailhandel vraagt om talentmanagement maar ook de kwaliteit van het huidige personeelsbestand.

Talentmanagement kan cruciaal zijn voor je continuïteit….

Waar: Banken Belonen Goed. Niet Waar: Banken Trekken Uniek Talent Aan.

Since you’re so rich, you must be really smart.”

Crisis of niet binnen de financiële sector blijft de behoefte om topbeloningen te verstrekken aan het o-zo-broodnodige unieke talent, een continue thema. Er zou dan ook een kern van waarheid kunnen zitten in de uitspraak ‘Omdat jij zo rijk bent, zal je wel héél slim zijn.’

De uitspraak is de titel van een recent verschenen dissertatie op basis van onderzoek door Michael Böhm, Daniel Metzger en Per Strömberg. Uit hun onderzoek blijkt: – de beloningen in de financiële sector zijn hoog, nemen nog steeds toe maar zijn daarmee tevens voor een belangrijk deel onverklaarbaar. Ook blijkt: – het aantrekken binnen de financiële sector de laatste jaren van uniek talent is niet toegenomen maar ook niet verbeterd.

De vraag die dan bij je opkomt: welke ‘unieke talenten’ worden er hier nu zo goed beloond?